Blogger Templates

Jumaat, 24 Jun 2011

ISI HATIKU…..
Hari ini…
Pada petang yang dingin…
Tetibe hatiku terdetik untuk megluahkan isi hatiku..
Hatiku sedih..
Sepi…
Sunyi..
Aku sedih bila melihat diriku ini..
Perkara-perkara yang telah aku lakukan selama hidup dibumi ini..
Yang hanya seketika sahaja..
Yang hanya pinjaman sahaja kepadaku..
Apakah yang telah aku lakukan untuk Islam..
Jika dibandingkan dengan para Anbiya’ dahulu..
Memang jauh sangat2..
Jika dibandingkan dengan para Sahabat dahulu..
Memang jauh sekali..
Jika dibandingkan dengan kawan2 seIslamku yang lain..
Di Palestine..
Jauh sekali..
Dibandingkan denganku..
Jauh sekali..
Mereka…
Bersemangat menyebarkan Islam..
Yang dimana mereka telah meneruskan perjuangan Para Anbiya’,
Para Sahabat..
Ulama’2x..
dengan bersungguh-sunguhnya..
Tetapi aku…
Apakah sumbangan aku pada perjuangan Islam..
Apa yang telah aku lakukan selama ini..
Ya Allah…
Ya Allah..
Ya Allah…
Ya Allah…
Ya Allah..
Apa yang telah aku lakukan selama hidup didunia ini……
……………………………………………..

Jumaat, 29 April 2011

"Kesilapan kerap Wanita tentang aurat"

Pada hari ini saya telah habis membaca tajuk pertama dalam buku "UNTUKMU WANITA". Buku ini memang best dan banyak manfaatnya. Antara perkara yang saya rase harus untuk dikongsikan bersama ukhti-ukhti yang saya cintai dan kasihi ialah tentang kesilapan kerap Para Wanita sekarang ini tentang aurat. Antaranya ialah :

Kesalahan Pertama - Aurat adalah memakai tudung sahaja.

Kesalahan Kedua - Bertudung tetapi berkemeja lengan pendek.

Kesalahan Ketiga - Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

Kesalahan Keempat - Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu menampakkan kawasan-kawasan yang mudah menggoda.

Kesalahan Kelima - Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

Kesalahan Keenam - Bertudung tetapi hanya memakainya hanya dipejabat sahaja. Semasa berada di luar rumah dan semasa bersiar-siar mereka tidak memakai tudung pon.

Kesalahan Ketujuh - Bertudung tetapi tudungnya dilemparkan kebelakang, lalu ini akan mendedahkan bahagian dada daripada bertutup.

Kesalahan Kelapan - Bertudung tetapi tudungnya amatlah nipis sehingga boleh nampak bentuk leher, tengkuk, dada dan sanggul. Ada sebahagian kita menyangka bahawa menutup aurat adalah hanya menutup rambut sahaja tetapi sebenarnya ini sama sekali tidak tepat. Allah berfirman yang bermaksud :
"hendaklah mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHKAN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.." (Surah An-nur:31)

Kesalahan Kesembilan- Bertudung tetapi menaiki motosikal sambil menayangkan betis sepanjang jalan.

Kesalahan Kesepuluh - Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya, tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. sama ada bernasyid atau bernyanyi.

Setelah membaca dengan sedalam-dalamnya..aku berfikir sejenak..adakah aku ada melakukannya..Ya Allah..Ya Tuhanku..ampunilah daku jika aku melakukan kesalahan-kesalahan yang sedemikian..Ya Allah..=(
Sama-sama kita renungi bersama Wahai Kaum WANITA..

Jumaat, 18 Februari 2011

Ayuh bangunlah Umat Islam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

assalamualaikum wrt...semasa sedang mencari maklumat tentang pedagogi islam..tetibe terbaca lar blog seseorang nkie.. dalam blog ni da menceritakan sabuah kisah. Kisah ini sangat menarik utk diceritakan, terutamanya ketika dalam tazkirah2 ringkas. Perumpamaan yg baik dan dapat diterima akal akan lebih diingati dan dimanfaatkan oleh para pendengar.wAllahua'lam...

Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.Si guru berkata, "Saya punya permainan...Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka berserulah "Pemadam!"Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti. Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian sang guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka berserulah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti. Si guru tersenyum kepada murid-muridnya."Anak-anak, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang hak itu hak, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan berbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang hak menjadi bathil, dan sebaliknya."" Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kita akn terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika.""Keluar berdua-duaan, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend,materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain.""Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu...""Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan. "Cikgu ada Qur'an, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada di tengah tanpa memijak karpet?"Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain. Akhirnya si Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet."Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya...Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang...Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar.""Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat."" Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan...""Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda.""Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan.""Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (perang pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita.."Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya mereka"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi..apa lagi yg tercengang2 tu?? ayuh kita kejutkan umat Islam lain yg masih tertidur!!!
ayuh kawan2..sahabat2..semua!!!!!ayuh bangkit daripada semua nie!!!!!!!! Takbir!!!! الله اكبر......الله اكبر.....الله اكبر

Rabu, 2 Februari 2011

Kisah seorang perempuan mencungkil mata sendiri......

Di dalam kitab Jawahirul Bukhari ada meriwayatkan bahawa Hassan Basri sewaktu mudanya gemar memakai pakaian yang cantik dan kemas lalu berjalan di sekitar kota Basrah. Pada suatu hari, sedang dia berjalan itu terpandanglah pada seorang wanita yang amat cantik lalu dia terus mengekorinya.
Bila wanita itu menyedari ada orang yang mengekorinya, dia pun berkata, "Wahai orang muda! mengapakah kamu mengekoriku, tidak malukah kamu kepada ALLAH ?". Jawab Hassan, "Sebenarnya aku terpikat pada matamu yang cantik itu."
Jawab puteri tersebut, "Baiklah kerana kamu cintakan mataku ini, tunggulah kamu sebentar lagi akanku berikan apa yang kamu mahukan itu." Puteri itu pun berlalu. Sebentar kemudian, datanglah seorang pembantunya menghampiri Hassan Basri dan memberikannya satu bungkusan.
Setelah dibuka bungkusan itu, amatlah terperanjatnya Hassan Basri melihatkan sepasang mata di dalamnya. Berkata amah itu, "Tuan puteriku tidak memerlukan mata yang menyebabkan kamu terpikat padanya." Bergementarlah tubuh badan Hassan Basri apabila menyedari kesalahannya.
Pada keesokkan harinya dia pun pergi ke rumah tuan puteri itu untuk meminta maaf di atas kesalahannya. Lalu dia diberitahukan yang tuan puteri tersebut telah meninggal dunia. Menangislah Hassan Basri 3 hari 3 malam. Pada malam yang ketiga, dia telah bermimpi bertemu dengan puteri tersebut.
Berkata Hassan, "Maafkanlah kesalahanku itu, dan berikanlah aku satu nasihat." Jawab tuan puteri, "Dengarkanlah nasihatku ini, bila kamu bersendirian hendaklah kamu mengingati Allah, berzikir, beristighfar, mohonlah keampunan pada ALLAH dan bertaubatlah kamu kepadanya."

Isnin, 17 Januari 2011

SAHABAT SEJATI

Lirik Lagu Sahabat Sejati - UNIC

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi




Gambar ngn kawan sekelas dulu...teringt kembali zaman sekolah..
huhu..




Gambar ngn kawan2 sekelas diIPGKDRI....

Yana mintak maaf jika yana pernah melakukan kesilapan n kesalahan...yana sayang korg semua..sayang kawan2 yana..=)

Sabtu, 15 Januari 2011

~~15.01.2011~~

Assalamualaikum..
Hari ini hari kedua aku,k.liza,nur n aini meneruskan perjuangn kami dalam mencapai misi kami berempat...hehehe..nak taw misi pa???? ada lar na leh gtaw..haha..
Masuk hari ini, adalah hari kedua yana mengajar k.liza bawa kereta...hehehe
hari pertama biase r tak berapa sangat...tapi ari nie k.liza dah da kemajuan... Bagus r lar k.liza...tingkatkan usaha anda mga dapat bawak kereta ngn lagi baik dan selamat..Hari ini sonok sangat2x sbb dapat melihat kegembiraan di muka k.liza,aini n nur..hehehe..sayyanggg korang..hehehe..yana sayang jgak kat kawan2 yana yg lain..
P-qah,k.jah,wajihah,oyah,mira,nad,zu,saadah,muna,k.mas,ida,k.na n Aida n Izzati...
Sayanggg korang semua...moga dapat jadi sahabat abadan abada.. I love u alll..







Khamis, 6 Januari 2011

Kenali Allah s.w.t dengan Asmaul Husna

Assalamualaikum.w.b.t....

''Kenali dirimu maka kamu akan mengenali Tuhanmu''...Begitula pepatah yang selalu kita dengar. Berkemungkinan sekarang pepatah iti akan berbunyi ''kenali asmaul husna maka kamu akan mengenali Allah''.

Mengapa Allah patut dikenali?? Allah adalah Tuhan Yang Maha Memiliki semua sifat di dunia. Allah Maha Lembut, Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyanyang, Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Menguasai, Allah Maha Esa. Semua sifat itu terdapat pada-Nya.

Allah Maha Lembut, jesteru itu Allah menyukai seorang hamba-Nya yang sering hiba berdoa dengan lemah-lembut, seorang anak yang bercakap dengan kedua ibubapanya secara lemah-lembut, serta Allah juga mencintai seorang isteri yang bercakap lemah-lembut dengan suaminya. Allah juga Maha Pengasih. Allah sentiasa mengasihi hambanya yang melakukan kebajikan bersedekah, bersilaturahim dan beramal soleh. Allah juga Maha Pengampun, Allah menerima taubat seseorang hamba-Nya yang telah melakukan kesalahan dan dosa. Oleh itu, kita sebagai seorang insan yang lemah yang selalu melakukan kesilapan dan dosa..cepat2lah bertaubat..InsyaAllah Allah akan mengampunkan dosa kita.

" Hanya milik Allah asmaa-ul husna[585], Maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya[586]. nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang Telah mereka kerjakan."(Surah Al-A'raf)

[585] Maksudnya: nama-nama yang Agung yang sesuai dengan sifat-sifat Allah.
[586] Maksudnya: janganlah dihiraukan orang-orang yang menyembah Allah dengan nama-nama yang tidak sesuai dengan sifat-sifat dan keagungan Allah, atau dengan memakai asmaa-ul husna, tetapi dengan maksud menodai nama Allah atau mempergunakan asmaa-ul husna untuk nama-nama selain Allah.

Allah Yang Maha Pemurah menjanjikan bahawa berdoa dengan asmaul husna akan segera dikabulkan kerana ketika seseorang itu menyebut asmaul-husna, terbukalah pintu-pintu langit dan gelombang suaranya terus naik menembusi tujuh lapis langit sehingga ke tempat ijabahnya, Allah.

Rasulullah bersabda, ''Allah mempunyai 99 nama seratus kurang satu. Sesiapa memahaminya akan masuk syurga.'' (Sahih Bukhari,Sahih Muslim).
Kita bukanlah hanya perlu memahami secara lisan sahaja tetapi kita juga perlu amalkan melalui perbuatan dan tingkah laku kita..
Assalamualaikum..w.b.t